Stress

Hvad er stress?

Stress er en sygdom, en tilstand i kroppen, hvor hele kroppen alt for længe har været i kamp flugt tilstand, altså på overarbejde. Stress er desværre stadig meget tabubelagt på trods af, at godt 400.000 danskere er ramt af stress. Men vi har svært ved at sætte ord på og langt de fleste, mener det handler om at tage sig sammen og komme videre, men det er i mine øjne absolut forkert. Stress er en tilstand som SKAL tages yderst alvorligt, da stress kan føre til fysiske sygdomme som depressioner, angst, blodpropper i hjertet, diabetes mm.

Stress handler om hvordan vi behandler os selv, det vil sige at vi ikke får holdt pauser, trukket vejret, sovet for lidt, spist forkert, altid på vej og så skal vi lige, vi burde og vi kender alle sammen til det. Stress handler også om deadlines og om aftaler vil føler os ”presset” til. Ja du og jeg glemmer sågar at trække vejret og mærke efter, hvad det er kroppen er i gang med at fortælle os. Stress viser sig på mange måder som f.eks. hovedpine, indre uro, svimmelhed, søvnproblemer, hjertebanken, muskelspændinger, udmattet, infektioner, hudproblemer og manglende appetit eller stor lyst til salt eller sødt.

Hvordan opstår stress?

Stress ligger i kroppen på et ubevidst plan, som de fleste af os slet ikke kender til. Vi har det med i bagagen og da stress langsomt er kommet til os, har vi oftest meget svært ved at mærke den. Stressen spiller en faktor på vores nervesystem, da det er vigtigt at vores krop kommer i balance, så der ligevægt i det sympatisk og parasympatiske nervesystem. Samtidig har vi tusinde tanker både på godt og ondt, mange taler om tankemylder og de fleste af vores tanker er bekymringer over hvad der kan ske. Vi har simpelthen ikke lært at leve i troen på det bedste og med glæde og lethed. En tilstand som kræver læring og som kan opnås, når vi har fået bevidsthed på kroppen.

Tag ansvar for din stress.

Der er ingen andre end dig selv, som kan gøre noget ved din stress. Du kan få hjælp til at finde årsagen og overbevisninger til at du har fået stress. Det er ofte ikke til at se bag om stressen, når det er på sit højeste. For der har vi lukket af for at mærke i kroppen og det er helt naturligt. Kroppen er i sit højeste alarmberedskab og det kræver tillid og tid til at begynde at se på sig selv og hvad årsagen kan være. Der er som regel flere ting på spild og det hele hænger sammen i sidste ende.

Gamle overbevisninger kan vi lave om på, men det krævet at vi skal finde ind til ”de overbevisninger” som vi har med i bagagen. Det at få øje på dem, kræver en snak med en person som lytter til det du fortæller, uden af finde løsninger på hvad der skal gøres. Masser af accept og sårbarhed over at have ladet stå til. Det er svært og hårdt at erkende, ikke at have lyttet til sig selv, men gjort ALT for alle andre. Det er her vi skal huske at tage masken på først, for ellers kan vi ikke give den til en anden. Her er det meget vigtigt lytte, tage pauser og mærke efter den reaktion som er i kroppen.

Der er mange måder at komme videre på og jeg tror ikke der en vej, som er den rigtige. Det er meget individuelt og en opgave som skal igangsættes, for hvad er godt for dig og hvad virker for dig. Ingen let opgave, da det formodentlig aldrig er blevet i tale sat. Som jeg ser det, starter processen her. Det er nu her der skal til at mærkes, åbnes op for hvad der gør dig godt og glad. Det ligger måske rigtig godt gemt, da det ikke er noget vi bruger så meget tid på. Det er som at lave en ønskeseddel og det tager tid.

Vigtige parameter for at stressen slipper er som jeg ser det, søvn, kost, åndedræt, motion, natur og pauser. For at slippe de stress hormonet kortisol anbefales at du i længere periode ikke har en puls der er højere end 130 ( se under motion )

Stress er en årelang overbelastning af kroppen. Stress er en tilstand, der udvikles over tid, hvor der overproduceres af stresshormoner i nervesystemet.

Mine erkendelser er at min stress i perioder helt har overtaget min krop med astma, allergi i mange former, forstoppelse, hukommelsestab, gråd, søvnløshed, magtesløshed, ondt i maven, forkølelsessår og dulmerri i form af for megen motion, mad og alkohol

De 5 vigtige råd til håndtering af stress

 

  • Åndedrættet – 3 til 5 dybe vejrtrækninger med hånden på maven, 3 gange dagligt. Træk vejret i gennem næsten og pust ud igennem munden. Gerne morgen, eftermiddag og inden du sover.
  • Søvn – Sov helst mellem 7 til 8 timer. Gør dig klar til en god nats søvn, lad mobilen ligge i et andet rum. Gå gerne på ca. samme tidspunkt.
  • Motion – kun lidt og ingen puls over 130 da det aktiverer kortisolen i kroppen, som holder stress aktiv i kroppen. Jeg anbefaler gåture, cykle, body sds, qigong og evt. svømning. Det er muligt at træne hårdt på sigt.
  • Pause – pause til det som gør dig glad og godt. Se en film, læse en bog, snak med en veninde
  • Mad – det er meget vigtigt at få spist 3 til 6 måltider om dagen. Se kosten som brændstof til kroppen og er som bilen der bliver tanket op for at fungerer. Spis det du bedst kan lide med nydelse og nærvær, det gør godt for krop og sjæl.